Waarom leidinggevenden vaker de verkeerde vraag stellen

Te veel leidinggevenden zijn druk met het oplossen van problemen. Operationele verstoringen, personele kwesties, ad hoc beslissingen – het hoort er allemaal bij. Maar de vraag is: lossen ze écht het probleem op, of zijn ze vooral bezig met symptoombestrijding?
In onze beleving is het niet de taak van een leidinggevende om brandjes te blussen. Het echte leiderschap begint bij het stil kunnen staan. Niet bij het ‘wat gaan we doen?’, maar bij het ‘waarom gebeurt dit telkens opnieuw?’ En belangrijker nog: hoe kunnen we dit als organisatie fundamenteel anders organiseren of beantwoorden?
Leidinggevenden die voortdurend in de actiestand staan, houden het systeem draaiende zoals het is – inclusief de structurele fouten. De uitnodiging is om te schakelen van oplossen naar bevragen, en van ingrijpen naar inrichten. Dat vraagt om een andere kijk op leiderschap.
In ons Besturingssysteem voor Organisaties (*) zien we dat veel van deze patronen terug te voeren zijn op ontbrekende helderheid over rollen, besluitvorming, eigenaarschap en kernprocessen. Als die elementen niet goed zijn ingericht, wordt alles een probleem voor ‘de leiding’. Het gevolg: drukke agenda’s, trage voortgang, korte-termijnbesluiten.
Wie echt verschil wil maken als leidinggevende, werkt niet harder, maar richt beter in. Niet door zelf problemen op te lossen, maar door het systeem zo te organiseren dat problemen minder vaak ontstaan – en dat teams zelf in staat zijn ze structureel aan te pakken.
* Een praktisch leidraad dat directeuren en leidinggevenden houvast biedt bij het effectief aansturen van hun organisatie.