Een wens die wij vaak horen: “We willen met onze organisatie verder groeien door de klant centraal te stellen, beter samen te werken en effectiever te reageren op in- en externe veranderingen”.
Waar heeft jouw organisatie behoefte aan?
1. Een trainer / instructeur?
Trainers / instructeurs verbeteren prestaties door het aanleren van specifieke vaardigheden en kennis.
2. Een coach / adviseur?
Coaches / adviseurs verbeteren methodieken en processen door persoonlijke begeleiding en reflectie.
3. Een mentor / magister?
Mentoren / magisters bieden diepgaande inzichten en strategisch advies gebaseerd op uitgebreide ervaring en kennis.
Wat ons (vanuit In-Remise) opvalt.
Veel leidinggevenden besteden hun tijd aan het uitvoeren van taken of richten zich op prestaties. Ze worden overspoeld door dagelijkse taken of houden zich bezig met micromanagement. Onderzoek (*) toont aan dat de prestaties van zowel medewerkers als leidinggevenden vaak stabiliseren na de eerste paar jaren in een vakgebied. Zodra zij denken dat zij voldoende bekwaam zijn, stoppen zij met leren en richten zij zich alleen nog op het uitvoeren van hun taken. Deze benadering blijkt niet ideaal om de gewenste veranderingen te realiseren en doelen te bereiken.
Wij creëren geen groeimindset!
Een groeimindset is cruciaal voor voortdurende verbetering. Of je hebt het, of je hebt het niet. Of je staat open voor leren en ontwikkeling, of je blijft vasthouden aan de status quo en je eigen overtuigingen. Als je een groeimindset hebt, lees dan verder en ontdek wat de sleutel is.
De sleutel tot hoge prestaties:
De sleutel tot hoge prestaties is het afwisselen tussen de “ontwikkelingsfase” en de “uitvoeringsfase”.
De ontwikkelingsfase richt zich op verbetering. We doen activiteiten die bedoeld zijn om te groeien, waarbij we ons concentreren op wat we nog niet beheersen. Dit betekent dat we fouten zullen maken en dat dit deel uitmaakt van het leerproces. Dit is heel anders dan wanneer je in de uitvoeringsfase zit, waarbij het doel is om iets zo goed mogelijk uit te voeren. Hier concentreren we ons op wat we al beheersen en proberen we fouten te minimaliseren.
Ontwikkelingsfase (leren) | Uitvoeringsfase (performance) | |
Doel: | Groeien | Presteren |
Activiteiten: | Inzicht verkrijgen | Vaardigheden toepassen |
Focus: | Vaardigheden in ontwikkeling | Beheersing |
Fouten | Verwacht en leer ervan | Minimaliseer en vermijd |
Het is een spiraal van steeds toenemende capaciteiten, maar we moeten weten wanneer we willen leren en wanneer we willen presteren. Hoewel we tijd willen besteden aan beide, zullen we meer verbeteren naarmate we meer tijd in de ontwikkelingsfase doorbrengen.
Hoe kun je meer tijd in de Ontwikkelingsfase doorbrengen?
Motiveer jezelf en je collega’s door nieuwsgierigheid te stimuleren. Richt je op collega’s die willen leren, kunnen groeien en niet bang zijn om buiten hun comfortzone te stappen. Stel vooronderstellingen en eigen overtuigingen ter discussie. Natuurlijk heb je gelijk, maar dat betekent niet dat de ander het fout ziet. Herzie doelen door vanuit verschillende perspectieven te kijken. Door te kijken vanuit andere invalshoeken kun je doelen en strategieën heroverwegen. Gebruik een leerstijl die rekening houdt met de verschillende manieren waarop mensen informatie verwerken en onthouden. Omdat elk brein uniek is in hoe het informatie opneemt, kan het effectiever zijn om een leerstijl te kiezen die zowel persoonlijke voorkeuren als groepsdynamiek in overweging neemt. Werk gestructureerd om een herkenbare frequentie aan te brengen in je ontwikkelingsactiviteiten, zoals elke laatste dinsdag van de maand of in de eerste week van elk kwartaal. Consistentie helpt om efficiënt je doelen te bereiken. Creëer een omgeving waar jij en je collega’s je veilig voelen en fouten maken normaal is en geen ernstige gevolgen heeft. Een koorddanser oefent namelijk geen nieuwe trucs zonder vangnet en een voetballer gaat niet een nieuwe schijnbeweging proberen tijdens een kampioenschapswedstrijd.
Ons model voor het creëren van leerritme in teams
Om teams te helpen een effectief leerritme te ontwikkelen, hebben wij een specifiek model ontwikkeld. Dit model helpt teams om een regelmatige planning te maken voor zowel hun leer- als uitvoeringsactiviteiten. Het zorgt ervoor dat teams tijd inplannen om te leren en te ontwikkelen, naast de tijd die ze besteden aan hun dagelijkse (leidinggevende) taken. Hierdoor kunnen teams een balans vinden tussen leren en presteren, wat leidt tot voortdurende verbetering van resultaten, zelfs in een veranderlijke werkomgeving.

In hoge druk en stressvolle situaties
Maar wat als we ons in een situatie bevinden waarbij we geen tijd kunnen vrijmaken?
- Creëer lage-risico-plekken.
Vind een mentor / magister om je ideeën mee uit te wisselen, kwetsbare gesprekken te voeren of zelfs rollenspellen te doen. Vraag feedbacksessies aan terwijl projecten vorderen. Dit zijn slechts enkele voorbeelden. - Reflecteer
Je kunt taken uitvoeren en presteren zoals van je verwacht wordt, maar daarna reflecteren op wat je de volgende keer beter zou kunnen doen. - Intervisies
Organiseer intervisies en verlaag de risico’s voor anderen door te delen waar jij beter in wilt worden, vragen te stellen over wat je niet weet, feedback te vragen met betrekking tot je “fouten: en wat je daarvan hebt geleerd te delen, zodat anderen zich veilig voelen om hetzelfde te doen.
Maar het begint allemaal met VERTROUWEN.