Het leven van een directeur wordt gekenmerkt door een overvloed aan taken, projecten en informatie die de aandacht opeisen.
Je kunt snel het gevoel hebben dat er nooit genoeg tijd is om taken adequaat af te handelen, projecten te stroomlijnen en aandacht te geven aan die collega’s, die het echt nodig hebben.
De kracht van focus
Het gezegde “Alles wat je aandacht geeft, groeit” benadrukt het idee dat wanneer je aandacht en energie investeert in iets, datgene de neiging heeft om te groeien, zich te ontwikkelen en te verbeteren.
Als je bewust je aandacht richt op belangrijke taken en doelen, zal je vermogen om je daarop te concentreren en productief te zijn, over het algemeen toenemen. Aan de andere kant, als je te veel aandacht besteedt aan afleidingen, zorgen of onbelangrijke taken kan je vermogen om gefocust te blijven afnemen.
Het gaat dus niet alleen over waar je aandacht aan geeft, maar ook over wanneer je ervoor kiest om geen aandacht aan te besteden. Het is mens-eigen dat onze aandacht gaat naar factoren die onze focus negatief beïnvloeden. Er zijn bijvoorbeeld veel directeuren die al afgeleid zijn op het moment dat ze een melding op hun mobiel horen. Op het moment dat je de melding hoort, kost het je 64 seconden om weer de aandacht terug te brengen, volgens een studie door de Loughborough University.
En hoe herkenbaar is het om een mailtje te beantwoorden, terwijl jouw collega met jou iets aan het overleggen is?
Wanneer je als directeur (on)bewust een routine hebt opgebouwd, kan dit leiden tot een focus op het volgen van dezelfde gewoontes en processen. Dit is een vorm van een tunnelvisie die de creativiteit kan belemmeren om de focus te leggen op het verkennen van nieuwe ideeën. Het gaat dus om het maken van bewuste keuzes. Doorgaan zoals je altijd gedaan hebt, betekent ontvangen wat je altijd hebt gekregen. Daar is niets op tegen, tenzij je hier niet meer tevreden mee bent.
De kracht van vertrouwen
Als directeur kun je niet alle problemen oplossen. Succesvol delegeren is gebaseerd op vertrouwen, duidelijke communicatie en een goed begrip van de capaciteiten van het team. Het gaat niet alleen om het doorschuiven van taken, maar ook om het creëren van een omgeving waarin jezelf en je medewerkers kunnen groeien en bijdragen aan de algehele effectiviteit van de organisatie. Het opbouwen en behouden van vertrouwen in het team is daarom een cruciaal aspect van het effectief beheren van een overvloed aan taken en verantwoordelijkheden. Niet alleen jij als directeur loopt hier tegenaan, maar ook al je collega’s.
Heb jij al een manier gevonden hoe je focus kunt aanbrengen? Niet alleen bij jezelf maar ook bij je collega’s?
In het “In-Remise-model” zitten verschillende methodieken in verweven die wetenschappelijk onderbouwd zijn, zoals:
- de “David Allen – methode” (rondom focus en productiviteit)
- het “Tuckman-model (4 fasen bij het ontwikkelen van effectieve teams en samenwerking te weten: forming – storming – norming – performing)
Een model dat begin met vertrouwen. Meer weten?